Funkcję naczelnika wydziału pełni Sekretarz Powiatu.
Zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie Starostwa, obsługę administracyjną Rady i Zarządu, organizację przyjmowania obywateli, załatwiania spraw kadrowych i szkoleniowych pracowników.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
W zakresie funkcjonowania i organizacji Starostwa:
- opracowywanie projektów statutu i jego nowelizacji;
- opracowywanie projektów regulaminów: organizacyjnego, pracy, regulaminu wynagradzania oraz innych regulaminów, których uchwalenie nakładają na Starostę obowiązujące przepisy prawa;
- prowadzenie rejestru Zarządzeń Starosty;
- prowadzenie rejestru odpowiedzi na zapytania dotyczące Informacji Publicznej;
- nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
- przechowywanie protokołów kontroli i wystąpień pokontrolnych z kontroli przeprowadzanych w Starostwie i Jednostkach organizacyjnych przez np. NIK, RIO,UKS,
- kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych;
- udział na polecenie Starosty w kontrolach powiatowych jednostek organizacyjnych;
- nadzór nad organizacją wyborów i referendów
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
W zakresie obsługi Biura Rady Powiatu:
- obsługa kancelaryjno-biurowa Biura Rady i radnych;
- obsługa i organizacyjne przygotowywanie sesji Rady;
- zbieranie i opracowywanie materiałów dla potrzeb Rady;
- przygotowywanie i obsługa Komisji Rady ;
- przyjmowanie od Radnych oświadczeń majątkowych i innych oświadczeń:
- zapewnienie, przy współpracy Naczelników terminowego przygotowania materiałów dla potrzeb Rady i Komisji Rady;
- nadzorowanie terminowego przygotowania przez Naczelników i pracowników odpowiedzi
na interpelacje, wnioski i zapytania Radnych; - prowadzenie ewidencji Jednostek organizacyjnych, właściwych służb, inspekcji i straży;
- prowadzenie rejestrów:
- uchwał Rady,
- wniosków i opinii Komisji Rady
- interpelacji i wniosków radnych
- petycji,
- realizacja innych zadań dotyczących Rady i radnych wynikających z obowiązujących przepisów.
W zakresie obsługi Zarządu Powiatu:
- sporządzanie protokołów z posiedzeń Zarządu;
- przekazywanie do poszczególnych Wydziałów zadań wprowadzanych przez Zarząd ;
- zapewnienie przy współpracy Naczelników terminowego przygotowania materiałów dla potrzeb Zarządu;
- przyjmowanie oświadczeń majątkowych Członków Zarządu;
- przygotowywanie raportu o stanie Powiatu;
- realizacja innych zadań dotyczących Zarządu wynikających z obowiązujących przepisów.
W zakresie spraw organizacyjnych:
- prowadzenie kancelarii:
- przyjmowanie korespondencji w tym obsługa poczty ePUAP, pism wpływających
do Starostwa, - rejestracja korespondencji i przygotowanie do dekretacji,
- podział i dostarczenie korespondencji do poszczególnych Wydziałów,
- wysyłanie korespondencji i przesyłek,
- przyjmowanie korespondencji w tym obsługa poczty ePUAP, pism wpływających
- prowadzenie Sekretariatu Starosty i Wicestarosty;
- obsługa centrali telefonicznej;
- udzielanie informacji interesantom;
- informowanie Naczelników wydziałów o spotkaniach;
- przyjmowanie, rejestrowanie i nadzór nad terminowym załatwianiem skarg i wniosków,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków, w którym rejestrowane są skargi i wnioski kierowane do Starosty oraz przyjmowane przez Starostę, Wicestarostę i pozostałych pracowników w ramach osobistej interwencji interesanta oraz składane pisemnie do Rady lub Zarządu.
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
W zakresie spraw kadrowych:
- prowadzenie akt osobowych pracowników Starostwa, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji straży;
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, legitymacji służbowych i prowadzenie stosownych rejestrów;
- prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy i przebiegu pracy;
- przygotowywanie w porozumieniu z odpowiednimi wydziałami postępowań konkursowych
na wolne stanowisko; - organizowanie i nadzorowanie terminowości przeprowadzania wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich dla pracowników Starostwa;
- dokonywanie zgłoszeń do ZUS;
- sporządzanie planu urlopów, prowadzenie listy obecności, kart ewidencji czasu pracy;
- koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego;
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie staży, przygotowań zawodowych, prac interwencyjnych;
- prowadzenie spraw dotyczących praktyk zawodowych, uczniowskich i studenckich;
- sporządzanie sprawozdań statystycznych;
- przyjmowanie od osób zobowiązanych, oświadczeń majątkowych i innych oświadczeń;
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
W zakresie informatyzacji:
- zabezpieczenie łączności telefonicznej, telefaksowej i alarmowej;
- zabezpieczenie ciągłości funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
- wdrażanie i nadzór nad Polityką Bezpieczeństwa;
- zabezpieczenie przestrzegania prawa autorskiego i ochrony danych osobowych przy używaniu oprogramowania informatycznego w Starostwie;
- wdrażanie postępu technicznego w informatyzacji Starostwa;
- zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych, wykonywanie kopii zapasowych;
- publikacja aktów w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego;
- realizacja zadań określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej;
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa i udostępnianie danych;
- administrowanie domeną bialobrzegipowiat.pl;
- obsługa poczty elektronicznej Starostwa w tym obsługą poczty ePUAP;
- realizacja zadań określonych w ustawie o podpisie elektronicznym;
- realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.