Wydział Finansowy

Skarbnik Powiatu

Bogdan Głowacki

Pracą Wydziału kieruje Skarbnik (Główny księgowy budżetu)  pełniący jednocześnie funkcję Naczelnika Wydziału. Wydział wykonuje czynności związane z gospodarką finansami Powiatu na podstawie obowiązujących przepisów. Do podstawowych zadań Wydziału należy:

W zakresie planowania i realizacji Uchwały Budżetowej oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu:

  1. przygotowanie projektu Uchwały Budżetowej na podstawie złożonych materiałów planistycznych przez wydziały Starostwa Powiatowego oraz Jednostki organizacyjne Powiatu;
  2. przygotowanie projektów uchwał w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz  Uchwały Budżetowej w trakcie roku budżetowego na podstawie złożonych wniosków przez wydziały Starostwa Powiatowego oraz Jednostki organizacyjne;
  3. realizacja zgodnie z planem Uchwały Budżetowej i Wieloletniej Prognozy Finansowej;
  4. opracowanie informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu za pierwsze półrocze oraz sprawozdania z wykonania budżetu za rok budżetowy;
  5. wykonywanie czynności związanych z obsługą długu Powiatu;
  6. nadzór nad przestrzeganiem równowagi budżetowej oraz dyscypliny finansów publicznych;
  7. przygotowanie wniosków w sprawach związanych z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych;
  8. przygotowanie projektów zarządzeń w sprawach gospodarki finansowej;
  9. przygotowanie wystąpień pokontrolnych w zakresie wykonywanych czynności.

W zakresie obsługi finansowo – księgowej budżetu Powiatu, w tym Starostwa Powiatowego jako Urzędu:

  • sprawowanie kontroli formalno-rachunkowej;
  • dekretowanie dokumentów księgowych;
  • ewidencja operacji gospodarczych w ujęciu syntetycznym i analitycznym;
  • przekazywanie środków finansowych dla jednostek organizacyjnych Powiatu;
  • ewidencja dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i terminowe odprowadzanie ich do budżetu państwa;
  • prowadzenie zbioru sprawozdań budżetowych i finansowych sporządzanych przez powiatowe jednostki organizacyjne;
  • kontrola i uzgadnianie prawidłowości przyjmowanych sprawozdań;
  • sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych i finansowych oraz przekazywanie ich odnośnym adresatom;
  • sporządzanie łącznego bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu i informacji dodatkowej Powiatu;
  • sporządzanie bilansu z wykonania budżetu oraz bilansu skonsolidowanego Powiatu;
  • prowadzenie skonsolidowanych rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT) oraz sporządzanie sprawozdawczości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • pełnienie funkcji administratora aplikacji GUS w zakresie sporządzania i nadzoru nad prawidłowością wykonywania sprawozdawczości przez poszczególne wydziały Starostwa Powiatowego;
  • prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania dla dokumentów finansowych;
  • prowadzenie rejestrów VAT (sprzedaży i zakupu) oraz wystawianie dokumentów obciążeniowych na podstawie otrzymanych umów;
  • prowadzenie spraw w zakresie sporządzania list płac, rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w tym: sporządzanie deklaracji, naliczanie i terminowe odprowadzanie składek od wypłaconych wynagrodzeń i świadczeń oraz od umów zlecenia i o dzieło;
  • prowadzenie rozliczeń z Urzędami Skarbowymi, w tym: sporządzanie deklaracji, naliczanie i terminowe odprowadzanie podatku dochodowego od wynagrodzeń osób fizycznych;
  • prowadzenie rozliczeń z Urzędami Miast i Gmin oraz Gmin w zakresie opłat lokalnych (podatek leśny i od nieruchomości) dotyczących mienia Powiatu, w tym: sporządzanie deklaracji, wprowadzanie zmian oraz dyspozycja płatności zobowiązań podatkowych;
  • prowadzenie rozliczeń z Urzędami Miast i Gmin oraz Gmin w zakresie opłat lokalnych (podatek leśny i od nieruchomości) dotyczących mienia Skarbu Państwa, w tym: sporządzanie deklaracji, wprowadzanie zmian oraz dyspozycja płatności zobowiązań podatkowych;
  • prowadzenie obsługi finansowo-księgowej w zakresie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sporządzanie sprawozdawczości, przekazywanie środków
    na podstawie otrzymanych dyspozycji sporządzonych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie;
  • sporządzanie sprawozdawczości w zakresie udzielonej przez Powiat pomocy publicznej;
  • prowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w zakresie ewidencji księgowej, dokonywania wypłat świadczeń zgodnie z decyzją Starosty, prowadzenia rozliczeń pożyczek oraz przekazywanie kwot odpisów na podstawie wyliczeń służb kadrowych;
  • archiwizacja dokumentów.

W zakresie dochodów i przychodów:

  • bieżąca analiza opłat za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa;
  • bieżąca analiza wpływu opłat komunikacyjnych, geodezyjnych, subwencji, dotacji oraz środków europejskich;
  • prowadzenie rejestru przypisów i odpisów w zakresie w/w dochodów i opłat;
  • prowadzenie windykacji należności;
  • prowadzenie sprawozdawczości finansowej w zakresie dochodów;
  • nadzór nad obsługą kasową dochodów z opłat geodezyjnych;
  • bieżąca analiza źródeł przychodów Powiatu;
  • prowadzenie sprawozdawczości w zakresie dochodów i przychodów.

W zakresie wydatków i rozchodów:

  1. nadzór nad realizacją wydatków budżetowych, zgodnie z Uchwałą Budżetową w tym:
  • wydatków bieżących,
  • wydatków majątkowych,
  • prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędami Skarbowymi;
  • wykonywanie czynności w zakresie rozchodów Powiatu;
  • prowadzenie sprawozdawczości w zakresie wydatków i rozchodów.

W zakresie gospodarki mieniem Powiatu:

  • prowadzenie ewidencji składników majątkowych (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  • rozliczanie inwentaryzacji.

W zakresie współpracy z Wydziałami Starostwa Powiatowego i Jednostkami Organizacyjnymi:

Bieżąca współpraca z pozostałymi Wydziałami Starostwa Powiatowego oraz Jednostkami Organizacyjnymi  w zakresie realizacji Uchwały Budżetowej, Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz innych spraw związanych z gospodarką finansową.